четверг, 16 мая 2013 г.

“Apar”


“Apar”

Древнегреческо-рус. словарь об "апаритах" Геродота
Ἀπαρύται апариты (одно из племён в Персии). Her.
Дворецкий И.Х. Древнегреческо-рус. словарь. Т. I. М.,1958. С.187

Мехмед Тезджан о термине "апар" в древнетюрк. и армян. источниках
In my opinion, the name “Apar” in Turkish Inscriptions of the VIIIth century (Bilgä Qaghan and Köl-Tigin) is not a geographical, but political, just as some other names occurring in both Chinese and Turkish sources (Kibin, Kangju, Wuishanli, Anxi etc., and Tabgač, (A)Purum / Byzance, Kyrkyz, Uch-Kurykan, Otuz Tatar etc.). But the name “Apar” and its component in Armenian sources seem to show a geographical area (Khorasan), which might also intimate a political formation once there. This formerly possession might be of the Hephthalites, but not the Akhuns [“White Huns”] because the two dynasties were completely different from another, and the first replaced the second.
  
The purpose of this paper is not to discuss here the Awar / Avar and Ruan Ruan problem and to descend the Hephthalites directly from the Ruan Ruan in Mongolia. But, one of the main reasons of the studying the problem Apar  together with the Hephthalites and Ruan Ruan is that the tribes War and Hun (Varchonitae) took place both in the Hephthalites and Ruan Ruan.

 As known well, according to a Chinese record, the Hephthalites descended from a Ruan Ruan tribe called Hua in the Qeshi region (Turfan area).

This tribe came to Tokharistan and soon settled also in eastern regions of Khorasan at the beginning of the Vth century.About the same days, the Avars / Awars appear in the sources.
  
Having submitted earlier to the Huns or “White Huns” there, the Hephthalites took over  the whole Tokharistan in the course of time, and began to struggle with the Sasanians for Khorasan, earlier  Aparshahr, where in the earlier times the Kidarite Huns were in possession. After the  Kidarite Huns or from the coming of theHephthalites, the country was named after them (“Apar-shar”, that is,  the country of the Apar). The names  Apar or  Aparshahr appear in neither Iranian nor Armenian texts, and nor the Sasanian coins have it,at least before the first half of the IVth century A.D., because Aparshahr (Nishapur) was founded in cain his well-known Atlas of China, 350-360, that is, when the Chionitae (Huns) in the east were Tokharistan etc.submitted to the Sasanians.Again,A. Herrmann shows the eastern regions of Khorasan,  as a dominions of Afu / Hua / Awars / Hephthalites at the times between ca. 440 and 500 A.D.,relying on the identification Hua = Uar = Awar. 
According to Islamic sources, the Sasanians renamed the region as Khorasan after they reconquered the area, and one ruler [Khosrow II] assumed himself the title “Aparve:z”claiming that he had taken possession of the earlier “Apar” land. In spite of his acceptance of some losses in the west to Byzantium, he insisted until the end of his life on not giving territory in the east to both local Hephthalite princes and Turkish rulers.Especially under the leadership of Bahram Chubin, the governor of earlier Hephthalite territories, this Sasanian policy went on.In this connection, I should note that when the Sasanians once conquered and subdued the lands of the Kushans in the time of Shapur I, they renamed it as “Kushanshahr” and gave itsadministrators the title “kushanshah”. For this reason, it should not be surprising for us to see the conquered / subdued lands of the Huns / Khionitae or Hephthalites in Khorasan renamed by the Sasanians as “Aparshahr” and their Sasanian rulers titled after it as “Aparshah”.
 
Паштунхва (Пуштунистан).
"Основными территориями, на которых происходило формирование афганской народности считаются Сулеймановы горы, Газни-Кандагарское и Кветто-Пишинское нагорья. В древности население этих территорий говорило на языках восточноиранской группы, к ней относится и современный афганский язык (пашто). Древний восточноиранский пласт надо считать основой, к которой восходят истоки этногенеза афганцев. В состав этой народности на ранних этапах вошли, по-видимому, бактрийцы и саки, а позднее, вероятно, и эфталиты".
Source: История стран зарубежной Азии в средние века. Ответ. ред.: Голдобин А.М., Гольдберг Д.И., Петрушевский И.П. М.: "Наука", 1970. С.563
Wolfhunnenverband:  Мы не знаем ни одного тюркского племени, которое бы называлось апар/абар. Нечто схожее имеется в монгольском - абарга(также аваргааврага) "большой, гигантский", аврага болох "первенствовать", но это, во-первых, не этноним, а во-вторых,- иранское заимствование:abarag с типичным для иранских языков суффиксом "-ag" (ср. ср.-перс.abar "higher, superior", abarag "superior"). Подобная этимология косвенно подтверждает предположение Г. В. Хауссига, что аваров следует воспринимать как "класс мифических существ со сверхчеловеческими способностями" (ср. также ср.-перс. abargar "god, divinity"). Но здесь, как бы-то ни было, - иранизм, и подобные мифопоэтические представления попали, или же могли попасть из ираноязычной среды, носителей иранской культуры и традиций. По мнению М.Тезджана, термин "Апар" в тюркских (гёктюркских, тюркютских) надписях VIII в. (Бильге-Каган, Кюль-Тегин) использован не в  географическом, а политическом значении, - "is not a geographical, but political". При этом автор исходит из перечня стран и народов, упомянутых рядом с термином "Апар". Это одинаково справедливо как для китайских, так и  древнетюркских источников: Kibin, Kangju, Wuishanli, Anxi..., Tabgač, (A)Purum/Bezance, Kyrkyz, Uch-Kurykan, Otuz Tatar etc. (A)Par в упомянутых тюркских надписях соседствуют с Tuput (Тибет) и (A)Purum (Византией). М.Тезджан приводит мнение A. Aalto, что (A)Par "it should be a word of foreign origin" (это слово должно быть иностранного происхождения, и далее: Apar: “Neither the Turkic nor the Mongolian languages possess an initial p- in old original words". То есть, существуют вполне обоснованные сомнения в исконности лексемы "(а)пар" как для монгольских, так и тюркских языков.
Далее, автор уточняет, что в китайских источниках Персия - Bossu, а страна эфталитов - Eda, Yeda, но та же страна с приданием политического статуса - Hua: "but the polity Hua" . Уточним, что в Британcкой Энциклопедии эфталиты - Hoa, Hoa-tun. Мехмед Тезджан ссылается на Хамильтона, что Apar следует сближать не с Fars, а с Awar, и далее автор от себя добавляет, что собственно Персия тюркских источников - Barčakar. Разбор армянских источников, предпринятый автором сводится в конечном счёте к тому, что под страной "Апар" армянские источники (Egishe Vardapet,Ghazar Parpets, Sebeos) следует понимать часть иранских земель к востоку или западу от Персии.. In relation to the wars of the Sasanians with the Hephthalites, he mentions a country in the Northeastern Iran as “the upper lands”or “the land of Apar Ապար” That region is possibly an equivalent for today’s Khorasan... Собственно говоря, это было ясно изначально, что  в данном случае речь идёт :-) о Хорасане и прилегающих к нему территориях, но автор всё равно предпочитает изображать поиски "страны Апар"...

As for the last source, the Ašxarhac‘oyc‘ by Ananias of Širak who lived between ca. 610-685,its original and long version accepted to be written between 591 and 636 mentions the countries of Persia and Aria and their bounding parts, and names a  part of Aria as “Ap(a)r- Shahr”, together with Koshm and Wrkan. Здесь,"Aria" это афганская провинция "Герат" (Herat), а Wrkan - Горган, “Ap(a)r- Shahr” с каким-то замысловатом толковании оказывается частью провинции Герат with Koshm and Wrkan. И что же? Тупизм этой ситуации залючается в том, что невозможно с ныне афганской провинции Герат выйти к Горгану, не оказавшись при этом на территории современной иранской провинции Хорасан.>:-)
 
"Since the Sasanians first started to call the region as Khorasan, soon after the events that the sources deal with, one can directly associate Khorasan with the expression the region of Nishapur. Th. Nöldeke, H. Hübschmann, R. N. Frye A. Christensen and K. Enoki always identify the Aparshahr / Abarshahr / Abharshahr or Abrashahr with “Khurasan” or “Nishapur”According to H. W. Haussig   Aβaršahr means “Reich der Abar” and should be sought in south-western territory of the Western Turkish Empire." Ну, конечно, и всегда так было: Апаршахр/Абаршахр, это 1. Нишапур, 2. Хорасан, 3."Хорасан-е бозорг", т.е. "Большой Хорасан". Далее, автор углубляясь в историю Ирана затрагивает тему ранних парфян - апарнов с неизбежным в таких случаях цитированием Й. Маркварта и Р. Фрея: J. Markwart suggests that Apar-shahr became in the forms of Apar ašxart (and Apar ašxarh in older form) in Armenian, and Abarshahr in Arabic, and it meant “the country of Aparnak”,i.e. the Aparnoi, but not “the upper countries, upper lands, Oberland, Hochland”, which Frye also supposes... Nevertheless, it must be sought only in the north-eastern parts  of Iran, and between Gurgan, Marw and Balkh, according to the order of the place-names in the sources.Thus, Apar is to be connected with the so-called Aparshahr, later Khorasan, and was not the whole Iran". Совершенно верно, - "так называемый Апаршахр, позднее Хорасан, а не Иран целиком" (so-called Aparshahr, later Khorasan, and was not the whole Iran). В заключении, автор суммируя поясняет, что в армянских источниках "Апаршахр" ,это географическая область, а в тюркских та же самая территория, но в политическом аспекте. Мы согласны с некоторыми, и даже можно сказать - большинством выводами М.Тэзджана, за исключением ряда весьма сомнительных утверждений. Мы не знаем о каких "акхунах" идёт речь, когда общепринятым чтением легенд  на эфталитских монетах является  - "Алхоно", а не "Акхун". Нет никакого смысла переводить словосочетание "Белые гунны" на турецкий язык, а затем записывать эту белиберду в тексты на английском.:-D Есть ещё и другие сомнительные моменты, но мы не берёмся в данной статье их рассматривать. Главное, это то что "стрна Апар" тюркских источников, территориально - Horasan-e bozorg ("Большой Хорасан").  Тюркский каган, не считавший беглецов -вархонитов (т.е. жужаней и примкнувших к ним?) теми, за кого они себя вроде-бы выдавали в Европе, должен был исходить из собственной увереннности в том, что "страна Апар" находится в совсем другом направлении. Истинные абары (авары) это только те, кто связан каким-либо образом с Хорасаном, а все остальные - самозванцы или исторический курьёз
Тибет
Пуштуны (обозн. штрихами) в Афганистане и Пакистане
 
Encyclopaedia Iranica: Abaršahr
ABARŠAHR, name of Nīšāpūr province in western Khorasan. From the early Sasanian period, Nīšāpūr, which was founded or rebuilt by Šāpūr I in the first years of his reign, was the administrative center of the province. On a Sasanian clay sealing, the names of Abaršahr and Nīšāpūr appear together. In the inscription of Šāpūr I at Naqš-e Rostam and in Manichean texts, Abaršahr is mentioned in various spellings. On Sasanian coins the Pahlavi form of Abaršahr appears abbreviated asʾpr, and on Arab-Sasanian coins we find the form ʾpr, ʾprš(t). Post-reform Omayyad coins bear the Arabic mint signature ʾbršhr, which can also be found on ʿAbbasid coins until about A.D. 825. But as early as about 772, the mint name nysʾbwrappears on Islamic coins, and it was used up to later Middle Ages. In Arabic texts, besides the common form of Abaršahr, Baršahr occurs; and the Persian geography of Ḥamdallāh Mostawfī mentions Abaršahra (variet. Abū-šahr, etc.) as the old name of Hamšahra near the Caspian Sea. The Arab geographers of the Middle Ages explained the meaning of the word Abrašahr/Abaršahr as “cloud city.” The older western interpretation of the name, “upper country,” which has been brought back into discussion recently, was rejected by E. Herzfeld and J. Markwart. Markwart concluded that Abaršahr means “the country of the Aparak” (one of the three Dahae tribes who founded the Parthian empire)—an opinion widely shared.
H.Gaube
Originally Published: December 15,1982. Last Updated: Juli 13,2011

Перс. (также фарси-кабули) sarafrāz "гордый"
См. также Encyclopaedia Iranica: Abraz (“high, superior, height”), afraz, sar-afraz в связи с Хорасаном.
 
Леопард. Иран. Северный Хорасан


автор: M.Moussaev.

1 комментарий: